Yliana Sandvold Meland (27) jobber som hovedinstruktør i Bærumsvømmerne, og har vært hos oss i snart 6 år. Hun startet som svømmeinstruktør på kveldstid, men etter hvert har det utviklet seg til en fulltidsstilling.

Tekst og foto: Hege Qvigstad Eek

Yliana trives veldig godt som hovedinstruktør i BSV.

Hun mener selv hun har den beste jobben,som gir gode muligheter for å utvikle seg videre som svømmelærer og som menneske.

Alltid vært engasjert i svømming
– Jeg var på ferie i New York når Audun Eiriksson, svømmeskoleansvarlig i BSV, sendte meg en melding, og spurte om jeg ville komme på intervju. Jeg ble veldig overrasket, for jeg hadde ikke søkt noen jobb. Det viste seg at faren min mente at dette var jobben for meg, og han hadde sent inn en søknad uten å si noe. Jeg stilte på intervju og fikk jobben, og har aldri angret eller sett meg tilbake siden, forteller Yliana.

–  Jeg hadde erfaring fra Fet Svømmeklubb, og hadde jobbet som trener før jeg kom til Bærumsvømmerne. Jeg hadde også et års pause fra BSV hvor jeg jobbet i Disney World i Florida. Det var en helt fantastisk erfaring med mye jobbing og mye gøy. Jeg stortrivdes i jobben, og lærte mye om kundeservice. Når året var over ringte jeg BSV igjen, og spurte om de hadde jobb til meg – og det hadde de. Jeg har drevet med svømming fra jeg var 5 år, etter at jeg hadde 2 nesten drukningsulykker. Ulykkene gjør at jeg er veldig opptatt av at alle må lære seg å svømme, sier Yliana videre.

Yliana jobber med mange varierte ting i BSVs svømmeskole, og har både skolesvømming og svømmekurs for barnehager. Hun er også hovedinstruktør på svømmekursene vi har på ettermiddagene i ulike svømmehaller i Bærum. Det er her hun møter flest barn og foreldre når hun står og veileder og tar imot til svømmekursene. –  Jeg gjør mitt aller beste for å møte barn, foreldre og instruktørene våre på en hyggelig og engasjert måte. Jobben min er å være der og sørge for at alt går som vi har planlagt.  Vi hovedinstruktører jobber også mye med faglig utvikling av instruktørene våre.  Alle i instruktørteamet skal ha kompetanse til å gjøre en god jobb og videreutvikle denne kompetansen, sier Yliana engasjert.

Ekstra hjerte for barn med funksjonsnedsettelser

–  Jeg har også fått mulighet til å engasjere meg litt ekstra for barn med fysisk og psykisk funksjonsnedsettelser, og det har gitt meg nye spennende utfordringer. Høsten 2021 fikk jeg være med i et prosjekt for barn med fysisk funksjonsnedsettelser med Lambertseter Svømmeklubb og Norges Svømmeforbund. Det var et kjempespennende prosjekt, hvor deltakerne kom fra store deler av Oslo og gamle Akershus for å lære seg å svømme. I januar 22 er de gått videre i klubber i sitt nærområde.

Hun fortsetter videre – Jeg lærte utrolig mye av prosjektet, både om meg selv og rollen som instruktør, men også om hvordan vi lærer bort til barn med funksjonsnedsettelser. Prosjektet var en fantastisk inngang til parasvømming. I prosjektet jobbet jeg mye med en spesiell gutt. Han svømmer i dag i sin lokale klubb, men jeg er fortsatt litt involvert på fritiden min. Jeg bistår klubben og instruktøren som har overtatt for meg, slik at overgangen blir best mulig for gutten.

Det Yliana lærte av prosjektet har hun tatt med seg inn i klubben. – Jeg har en- til-en undervisning med et barn med synsnedsettelser, og sto litt fast og følte at vi ikke hadde fremgang. På grunn av prosjektet har jeg nå et større nettverk med folk som har masse kompetanse og erfaring med parasvømming. Jeg visste hvem jeg kunne be om råd. Jeg fikk masse bra in-put, som gjorde at vi fikk fremgang igjen. I tillegg har jeg videreført kompetansen jeg fikk selv, ved at jeg veileder de av våre instruktører som underviser barn med funksjonsnedsettelser.

Veien fremover

Jeg hadde ikke helt sett for meg at jeg skulle jobbe med para-svømming før jeg ble med i prosjektet,. Underveis har jeg  fått et ekstra engasjement for disse barna, og dette er noe vi ønsker å videreutvikle i Bærumsvømmerne. Vi har i en periode hatt veldig begrenset med hall-kapasitet, men med nye BIP-hallen på Rud har vi mulighet til å utvikle et tilbud for para-svømming i Svømmeskolen.

På personlig plan har dette lært meg at det er viktig å se muligheter, og ikke bare fokusere på utfordringer. Tidligere har jeg vært litt for opptatt av utfordringer, og av og til har dette stoppet meg fra å gjøre nye ting. Jeg var litt overrasket over meg selv, at jeg sa ja uten å nøle. Dette har gitt meg større selvtillit og mestring i jobben som instruktør, og jeg er veldig glad for at jeg skal fortsette å jobbe med dette fremover.

Jeg har alltid brent for at alle skal være trygge i vann og ha mulighet til å lære seg å svømme. Det er skikkelig kult når man ser at barna er blitt trygge i vann og mestrer stadig mer. Dessverre er det ikke alle som får mulighet til dette, av ulike grunner. Dette jobber vi med å snu i Bærumsvømmerne, og det er jeg stolt av, avslutter Yliana.